Sausio 2 dieną „Renkuosi mokyti!“ mokyklų pokyčio projektų komandoms buvo surengtas profesinių besimokančių bendruomenių (PBB) diskusijų metodo pristatymas ir praktinis išbandymas. Pokyčio projektų komandų nariai – tai įvairių šalies mokyklų mokytojai, direktoriai, jų pavaduotojai bei „Renkuosi mokyti!” dalyviai, kurie savo mokyklose įgyvendina pokyčio projektus (apie pokyčio projektus plačiau rasite čia). Profesinių besimokančių bendruomenių metodą pristatė „Teach for all“ tinklo nariai iš Estijos, Bulgarijos ir Rumunijos. Šiose šalyse dvejus metus buvo vykdomas FIERST projektas, kurio metu mokyklose kurtos profesinės besimokančios bendruomenės. Pagrindinis šio projekto tikslas buvo paskatinti gerąją praktiką įtraukiojo ugdymo srityje. Kiekvienoje šalyje buvo išgryninti skirtingi veikimo laukai:
Bulgarijoje – XXI a. mokiniams reikalingų gebėjimų lavinimas;
Rumunijoje – mokytojų kompetencijų lavinimas įtraukiajam ugdymui gerinti;
Estijoje – į mokinį orientuotas ugdymas remiantis universaliu mokymosi dizainu (Universal Design for Learning).
Profesinės besimokančios bendruomenės (PBB) – tai nuolatinis bendradarbiavimo procesas, kai pedagogai nuolat susitinka klausti, tyrinėti, veikti, kad pasiektų geresnių rezultatų mokiniams ir mokyklai. Pagrindiniai PBB principai:
- Darbas kartu – bendradarbiavimas. Sujungti mokytojus ir mokyklos vadovus bendrai veiklai;
- Mokytis, kaip analizuoti mokyklos / mokinių problemas ir poreikius;
- Realių sprendimų paieška ir taikymas: pasitelkiant jau esamus išteklius, kuriuos galima taikyti nedelsiant.
Diskusijų metu dalyviai susipažino su PBB principais susirinkimų metu, pasidalino tam tikrų iššūkių, kylančių mokykloje, (ne)pavykusiais sprendimais ir įvardino pirmuosius žingsnius, kurių galima imtis jų konkrečiose situacijose.
Žemiau pateikti konkretūs iššūkiai ir galimi jų sprendimai:
Bendradarbiavimo su tėvais iššūkiai (kai tėvai turi neigiamas nuostatas)
Patarimai:
- Išsiaiškinti, pabandyti suprasti, kokie yra tėvų poreikiai, dažnai jie nori būti išgirsti ir daryti poveikį, tad juos įtraukti, duoti užduočių, pasiūlyti būti naudingu;
- Atskirti tėvų pyktį nuo jų pačių;
- Trišaliai pokalbiai – mokytojas, vienas iš tėvų, vaikas;
- Pokalbiai komandoje – įtraukiant tėvus, socialinį pedagogą, auklėtoją/mokytoją bei mokinį;
- Į problemas reaguoti iš karto (ar bent tą pačią savaitę), komunikuoti dienyne. Tam galite paskirti konkrečią dieną.
Pasiruošimas pamokai dirbant nuotoliniu būdu (papildomi iššūkiai mokytojo darbe atsirandantys ruošiantis nuotolinėms ar mišrioms pamokoms)
Patarimai:
- Peržiūrėti mokymo turinį – MAŽIAU YRA DAUGIAU;
- Sinchroninio ir asinchroninio mokymo derinimas,”išvirkščioji” klasė (teorija savarankiškai, praktika ir taikymas su mokytoju);
- Pamokos dėstomos dalies nufilmavimas ir pateikimas mokiniams kartu su užduotimi;
- Mokytojo paruoštas detalus pamokos planas mokiniams, aiškūs vertinimo kriterijai – tai padeda išvengti nesusipratimų ir ilgų pa(si)aiškinimų, blaškymo;
- Mokinys mokiniui – per pamokas kurti progas sąveikauti mokiniams, kuriems geriau sekasi, su tais, kuriems reikia pagalbos – mokytojui nereikės visur spėti.
Darbo su skirtingų gebėjimų vaikais iššūkiai
Patarimai:
- Leisti mokiniams pasirinkti užduoties tipą, įgyvendinimo būdus, atsiskaitymo formas ir pan.;
- Gabiųjų akademija (mokiniai grupėse mokosi papildomai);
- Tinkamiausios mokymo medžiagos parinkimas pagal mokinių poreikius – kad kiekvienas galėtų patirti sėkmę (kuri didina motyvaciją sėkmės patyrimo ieškoti vėl ir vėl);
- Leisti JUDĖTI – sėdėjimas ant gimnastikos kamuolio, mobilios kėdutės ir pan.;
- Ilgalaikės mišrios grupės (iki 10 min pamokos laiko). Probleminio klausimo iškėlimas, aptarimas grupėje, pasitikrinimas;
- Mokinys – mokiniui. Vieni mokiniai (temos ekspertai) moko kitus | Nuolatinė big brother/sister tipo pora.