fbpx

Pandemija pravėrė technologijoms duris į švietimą – kodėl svarbu jas palikti atviras?

Pandemija pravėrė technologijoms duris į švietimą – kodėl svarbu jas palikti atviras?

Nors technologijų vaidmuo visuomenėje tampa vis svarbesnis, tačiau skintis kelią švietimo srityje inovacijoms sekasi nebūtinai lengvai. Visgi pernai užklupusi pandemija ugdymo įstaigas privertė labiau susidraugauti su technologijomis ir atsigręžti į jų suteikiamas galimybes. Pokyčių švietimo srityje siekiančios programos „Renkuosi mokyti!“ vadovės Agnės Motiejūnės teigimu, tai gali tapti svarbiu postūmiu ir paskatinti labiau išnaudoti technologijas sprendžiant socialinės nelygybės švietime problemas. Tuo metu bendrovės „Vinted“ įkūrėja Milda Mitkutė įsitikinusi, kad technologijos gali tapti viena iš priemonių, padedančių ugdyti atviras, kūrybingas ir sėkmingas asmenybes.

Inovacijos – priemonė socialinei nelygybei mažinti

Anot A. Motiejūnės, pandemija parodė, kad technologijos gali būti pačiame ugdymo proceso centre, o net ir naujovėms ne tokie atviri švietimo bendruomenės nariai kilus nuotolinio mokymo būtinybei turėjo prisitaikyti ir imti naudotis technologiniais sprendimais. Tačiau A. Motiejūnės įsitikinimu, technologijų potencialas vien tik mokymo nuotoliniu būdu galimybėmis neapsiriboja. Jos teigimu, skaitmenizacija ir dirbtinio intelekto technologijos turi potencialo kokybišką ugdymą užtikrinti kiekvienam vaikui.


Programos „Renkuosi mokyti!“ vadovė Agnė Motiejūnė. Nuotr. Manto Bartaševičiaus 

„Pandemija davė impulsą švietimo srityje plačiau atverti duris technologijoms, o kartu nulėmė  tolesnės diskusijos apie inovacijų vaidmenį švietime poreikį. Nors patys savaime skaitmenizacijos ar dirbtinio intelekto sprendimai negali išspręsti visų socialinių problemų, tačiau, tinkamai panaudojus, jie neabejotinai gali padėti tai padaryti. Visų pirma, technologijos galėtų pasitarnauti socialinės nelygybės švietime mažinimui ir mokymo proceso diferencijavimui pagal skirtingus moksleivių poreikius“, – sako A. Motiejūnė.

Svarbūs kiekvieno mokinio poreikiai

„Renkuosi mokyti!“ programos vadovė pažymi, kad skaitmeninių technologijų galimybes socialinio teisingumo užtikrinimui išskiria ir Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacija bei kitos institucijos. Šios galimybės yra susijusios su būtinybe identifikuoti kiekvieno vaiko poreikius ir pagal juos pritaikyti mokymo turinį.

„Šiandien mokymo metodai ir turinys ne visuomet atspindi visų vaikų poreikius ir interesus, o organizuojant ugdymo procesą dažniausiai neatsižvelgiama į moksleivių socialinės, ekonominės ir kultūrinės aplinkos nulemtus ypatumus. Mokymo turinys ir metodai dažniausiai geriausiai atitinka dominuojančių socialinių grupių interesus, todėl moksleiviai iš sudėtingesnės socio-ekonominės aplinkos turi mažiau galimybių gauti visavertį ugdymą ir pasiekti gerų mokymosi rezultatų“, – sako A. Motiejūnė.

Būtina aiškiai susidėlioti prioritetus

Anot švietimo ekspertės, šiuolaikinės technologijos gali padėti identifikuoti tam tikrus kiekvieno moksleivio mokymosi barjerus ir atsižvelgiant į juos personalizuoti bei pagal poreikius diferencijuoti mokymo turinį. A. Motiejūnės teigimu, jau esama išmaniaisiais algoritmais paremtų programų, kurios padeda tai padaryti. Pavyzdžiui, suomių sukurta matematikos mokymo programa „ViLLE“ moksleiviui sprendžiant užduotis nustato, kuriose srityse vaikui sekasi sunkiausiai, kokių spragų jo žiniose esama, ir pagal tai adaptuoja mokymosi turinį.

„Be abejo, aklai nerti į technologijas ir tikėtis, kad išmanieji sprendimai patys savaime taps sprendimu visoms problemoms, nereikėtų. Tačiau būtų neprotinga ir visai nesvarstyti apie technologijų įtaką ir galimybes švietimui. Dėl to švietimo, mokslo ir technologijų bendruomenės turėtų apie tai kalbėti, susidėlioti aiškius prioritetus ir ieškoti būdų į ugdymo procesą technologijas įtraukti taip, kad jos duotų didžiausią naudą“, – sako A. Motiejūnė.

Reikalingas naujas požiūris

Su tuo, kad technologijos švietime pačios savaime nėra tikslas, o tik priemonė tikslui pasiekti, sutinka ir internetinės naudotų drabužių ir aksesuarų prekybos bei mainų platformos „Vinted“ įkūrėja Milda Mitkutė. Jos manymu, švietimo sričiai reikalingos kompleksinės reformos ir naujas požiūris. Tik su juo galės būti išnaudojamas ir technologijų teikiamas potencialas.


„Vinted“ įkūrėja Milda Mitkutė. Nuotr. Roberto Daškevičiaus

„Mano manymu, visuomet svarbiausia turėti aiškų tikslą, o tuomet galima atrasti ir tinkamiausias priemones jam pasiekti. Švietimo atveju pirmiausiai reikia visai naujos paradigmos, naujo suvokimo. Sistema, kuri ilgą laiką buvo orientuota į vykdančių ir instrukcijomis sekančių žmonių ugdymą, turi keistis. Šiandien reikia orientuotis į iniciatyvių ir kurti gebančių, kvestionuojančių ir kritiškai mąstančių aktyvių asmenybių ugdymą. Ar šiam tikslui gali pasitarnauti technologijos? Be abejo, taip. Tačiau pirmiausiai turime susitarti, kur link švietimo srityje kaip valstybė norime judėti ir kokio tikslo siekiame“, – įsitikinusi M. Mitkutė.

Pandemija – proga įgyvendinti pokyčius

Jos teigimu, technologijos šiandien vis daugiau lemia daugelyje sričių, todėl švietimo sritis taip pat negali likti nuošalyje ir turi siekti pasinaudoti technologijų suteikiamomis galimybės, kurios gali padėti ugdymo procesą padaryti įvairesniu, lankstesniu, labiau prisitaikančiu prie kintančių visuomenės poreikių. M. Mitkutės teigimu, pandemija šiuo požiūriu gali suteikti tam tikrą postūmi.

„Bet kuri krizinė situacija kartu atveria ir naujas galimybes, paskatina pokyčius, todėl, manau, kad jų artimiausiu metu matysime daugelyje sričių – galbūt ir švietime. Jei per trumpą laiką ugdymo laukas galėjo prisitaikyti prie nuotolinio mokymo, labiau atsiverti technologinėms naujovėms, galbūt gali pasiryžti ir platesnei transformacijai? Tam, žinoma, reikia bendrai skatinti inovacijų kultūrą, atviresnį požiūrį. Be to, tikiu partnerystėmis, todėl, manau, kad ir švietimo srityje viešasis sektorius gali sėkmingai bendradarbiauti su privačiu, dalintis žiniomis ir gerosiomis praktikomis“, – sako M. Mitkutė.

Mokytojų vaidmuo keičiasi

Tuo metu A. Motiejūnė pažymi, kad prie reikšmingų pokyčių prisidėti ir juos paskatinti gali į švietimo sistemą įsiliejantys nauji specialistai. Būtent juos ir siekia atrasti „Renkuosi mokyti!“ programa.

„Kiek atskiros ugdymo įstaigos ir visa švietimo sistema bendrai bus atvira naujovėms bei technologijoms, didele dalimi priklauso nuo mokytojų lyderystės ir gebėjimo į mokyklas atnešti gerąsias praktikas, aktualius ugdymo metodus ir priemones. Dėl to svarbu įgalinti mokytojus pokyčių įgyvendinimui, skatinti jų lyderystę ir iniciatyvumą. Be to, kad ir kokios išmanios šių dienų technologijos bebūtų, mokytojo vaidmuo ugdymo procese išlieka itin svarbus, nors jis ir kinta. Mokytojai šiandien tampa ne žinių šaltiniu, bet kuratoriumi, organizatoriumi, mentoriumi, padedančiu moksleiviui įgyti reikiamų žinių, tobulėti ir augti“, – pažymi A. Motiejūnė.

Ekspertės įsitikinimu, turint viziją, tinkamai susidėliojus švietimo sistemos prioritetus, įgalinus pokyčių siekiančius mokytojus ir išnaudojus technologijų potencialą įmanoma transformuoti švietimo sektorių taip, kad jis užtikrintų kokybiško ir šiandienos poreikius atitinkančio ugdymo galimybes bei sėkmingos ateities perspektyvas kiekvienam šalies vaikui.

Programą įgyvendina

Pagrindinis partneris

Priklausome tarptautiniam tinklui

Draugai ir rėmėjai

+
Slapukų nustatymai
Būtinieji
Šie slapukai yra būtini, kad veiktų svetainė, mūsų sistemose negali būti išjungti.
Funkciniai
Šie slapukai suteikia galimybę pagerinti funkcionalumą ir suasmeninimą, pavyzdžiui, jie pagerina pateikiamo turinio formatą ir formą, nustato šrifto dydį ar svetainės elementų pozicijas. Jie gali būti įdiegti mūsų arba kitų tiekėjų, kurie teikia į mūsų puslapius įdėtas paslaugas. Jei neleisite šiems slapukams veikti, kai kurios ar visos minėtos funkcijos negalės tinkamai veikti. Funkciniai slapukai šiuo metu nenaudojami.
Statistiniai
Šie slapukai leidžia mums skaičiuoti apsilankymus ir lankytojų srauto šaltinius, kad galėtume matuoti ir gerinti svetainės veikimą. Pvz., pateikti skaitomiausią turinį pagal rubrikas, kategorijas. Visa šių slapukų informacija yra apibendrinta, todėl anoniminė. Jei neleisite šiems slapukams veikti, nežinosime, kad lankėtės mūsų puslapyje. Statistiniai slapukai šiuo metu nenaudojami.
Reklaminiai
Šiuos slapukus per mūsų svetainę naudoja mūsų reklamos partneriai. Tos bendrovės gali juos naudoti jūsų interesų profiliui formuoti ir jums tinkamoms reklamoms kitose svetainėse parinkti. Jie veikia unikaliai identifikuodami jūsų naršyklę ir įrenginį. Jei neleisite šiems slapukams veikti, įvairiose kitose svetainėse nematysite mūsų tikslingai Jums skirtų pasiūlymų. Reklaminiai slapukai šiuo metu nenaudojami.