Įsitikinau, kokia didelė jėga mes esame

Įsitikinau, kokia didelė jėga mes esame

Kovo pradžioje „Renkuosi mokyti!“ mokytojai Tomas Vaitkūnas, Eglė Stankūnaitė ir Indrė Lebedytė-Mečionienė lankėsi Austrijos sostinėje Vienoje, kur susitiko su panašių programų mokytojais iš daugiau nei 15 šalių. Juos visus sukvietė Teach for Austria programos dalyviai ir alumnai. Mokytojai lankėsi vietos mokyklose, stebėjo pamokas ir, žinoma, bendravo su kolegomis iš kitų šalių. Savo įspūdžiais iš apsilankymo Vienoje dalinasi Tomas.

Apie idėją

Vienna calling projektas gimė organizacijoje Teach for Austria, kuri vykdo analogišką programą kaip ir „Renkuosi mokyti!“.  Vienna calling – tai tris dienas trunkanti patirties sklaidos platforma, sukurta suburti ir įtraukti aktyvius tokių programų mokytojus, alumnus, kurie vis dar sukasi švietimo srityje, ir turi kuo pasidalinti su savo janesniais kolegomis. Idėja visai nauja, pasirodžiusi tik šiemet. Kodėl mes ten vykome? Vykome į Vieną vedini idėjos, kad turime kuo pasidalinti apie Lietuvos švietimo sistemą, jos silpnąsias puses, ieškoti globalių sprendimo būdų. Globalių, nes į Vieną savo noru, patikėję idėja suvažiavo žmonės iš viso pasaulio – ne tik Europos, bet ir Meksikos, Indijos ir Nepalo.

Du kertiniai dalykai, kurie, mano manymu, vyko šioje konferencijoje: pirma, tai Austrijos švietimo sistemos pažinimas, antra – draugystės, ryšių užmezgimas. Šioms dviems kryptims buvo skiriama vienodai laiko.

Austriška mokykla iš arti

Pirma diena prasidėjo nuo apsilankymo Vienos mokyklose. Sistema čia paprasta, bet kurianti socialinę atskirtį. Vidurinis mokslas Austrijoje skirstomas į dvi dalis. Tai vidurinės mokyklos, į kurias mokiniai priimami nuo 10 metų. Po šių mokyklų mokiniai gali rinktis mokslą, kuris teikia profesiją, žinoma, su labai menka galimybe siekti akademinių aukštumų. Kita kryptis yra gimnazijos. Gimnazijose, į kurias sunku patekti, galioja aukšti standartai, elitizmas ir visos kitos problemos, kurios ateina su socialine atskirtimi. Dėl ko labiausiai skauda Teach for Austria programai ir jos mokytojams? Tai, pirmiausia,  jau minėta vidurinių mokyklų atskirtis, nes vaikams jau nuo vidurinių mokyklų yra uždaromas kelias į gimnazijas (su labai retomis išimtimis). Todėl visi Teach for Austria mokytojai dirba į vidurinėse mokyklose, skatina vaikus siekti daugiau. Kitas skaudulys – mokytojų paruošimo sistema. Šalyje nėra paliktos alternatyvos jauniems specialistams, jau turintiems aukštąjį išsilavinimą, greitai tapti mokytojais kaip, pavyzdžiui, Lietuvoje per vienerius metus, laipsnio nesuteikiančiose studijose. Austrijoje reikalaujama nuoseklių ketverių metų studijų universitete. Dar vienas mums taip pat gerai pažįstamas aspektas – nesibaigiančios švietimo reformos, kurios blaško kryptingą Austrijos švietimo sistemos kūrimą.

Kas pasirodė įdomu? Tai, jog pagrindinius dalykus (vokiečių k., anglų k. ir matematiką) dėsto du mokytojai, įspūdį paliko ir Austrijos kultūrinis ugdymas, pradedamas dar pradinėje mokykloje. Teko stebėti mokinių viešojo skaitymo konkursą, kurio metu aplinka nenusileido abiturientų viešųjų kalbų atsiskaitymams: rimta komisija, sudaryta iš mokinių ir mokytojų, baltos staltiesės, skrupulingas laiko skaičiavimas.

Idėjų vakarienė ir dirbtuvės

Kita mūsų viešnagės laiko dalis buvo skirta socialinių kontaktų stiprinimui, idėjų sklaidai. Buvo rengiama running dinner – drauge su mums paskirtu kolega austru Vienoje turėjome drauge paruošti vakarienės dalį (užkandį, pagrindinį patiekalą arba desertą). Taigi, running dinner esmė – paskanauti dviejų skirtingų patiekalų kitų porų namuose ir pavaišinti savo paruoštais valgiais namuose pas save. Idėja išties puiki, padedanti labiau pažinti vieni kitus, išsiaiškinti svarbius mokytojavimo aspektus, smagiai praleisti laiką.

Apsilankymo metu taip pat buvo vykdomos kūrybinės dirbtuvės įvairiomis temomis. Pačiam teko sudalyvauti klasės valdymo ir IT panaudojimo veiklose. Principas labai paprastas – dalinamės tą, ką turime atsivežę iš savo mokyklų, savo valstybių. Šiuo atveju idėjų paletė buvo  išties plati.

Vilnius calling? Kodėl gi ne!

Kelios idėjos dėl ateities, kurios atsirado būtent konferencijos metu. Pirma, Vienna calling kitais metais vyks Madride ir vadinsis Madrid calling. Nauja idėja greičiausiai gali pavirsti į Teach for all tradiciją, kuri vieną dieną gali vadintis ir Vilnius calling. Antra, tai – dar  viena puiki platforma, kurioje savo žiniomis, patirtimi gali dalinti įvairaus profilio programos dalyviai. Trečia – diskusijų jūroje gimė idėjų, kurios nusėdo žmonių galvose su viltimi, kad po Vienna calling jos ne sudūlės į dulkes galvoje, o įgis konkrečią materialią formą.

Motyvacija

Asmeniškai gavau daug palaikymo, nes didžioji dalis mokytojų dirba jau antrus metus ar yra baigę programą. Todėl gavau ne vieną patapšnojimą per petį su išsakyta viltimi, kad antrais metais bus lengviau. Tai suteikia vilties ir noro patikėti savo vykdoma misija. Misija, kuri nėra vien misija Šilalėje. Misija, kurią vykdau ne vienas, kuri apima ne vieną šalį ar net ne vieną žemyną. Vienna calling parodė, kokia didelė jėga yra ir ketina būti „Renkuosi mokyti!“. Pabaigsiu vieno iš dalyvių mintimi: „Turite gerą idėją, idėją kuri galėtų pakeisti jūsų darbą mokykloje, padėti mokiniams pajusti sėkmę? Atsakykite sau į klausimą – kodėl jūs dar tos idėjos neįgyvendinote?“

Projektą įgyvendina

Pagrindinis partneris

Priklausome tarptautiniam tinklui

Draugai ir rėmėjai